Discussion: Bibliotek 2.0Reported This is a featured thread

Showing 3 posts
dlwi07
dlwi07
Bibliotek 2.0
Jan 30 2007, 1:41 AM EST | Post edited: Jan 30 2007, 1:41 AM EST
Det jag har funderat på lite är hur en framtida bibliotekssajt skall byggas i web 2.0 anda. Jag tror att det är viktigt med ett samarbete med befintliga boktjänster som exempelvis internetbutiker, recensionssajter, bloggar. Låt partners och besökare skapa innehåll tillsammans med bibliotekarierna. Det borde bli en fin mix. 2  out of 2 found this valuable. Do you?    
Keyword tags: None (edit keyword tags)
evjo07
evjo07
1. RE: Bibliotek 2.0
Feb 17 2007, 1:08 PM EST | Post edited: Feb 17 2007, 1:08 PM EST
Jag tänker mig att bokläsarna (både lånare och bibliotekariern) i konceptet Bibliotek 2.0 har möjlighet att ge omdömen om böcker de läser, kanske både i ord (bokrecensioner) och i mer formaliserade system med t ex en skala från 1 till 5 för omdömen. Och att man kan länka till författarsidor och bokrecensioner i media.
Bibliotekarier och lånare/läsare kan också ge tips på böcker i liknande genre eller t ex böcker där en annan bok omnämns.
/Eva
Do you find this valuable?    
emja07
emja07
2. RE: Bibliotek 2.0
Feb 26 2007, 10:11 AM EST | Post edited: Feb 26 2007, 10:11 AM EST
Recnsionsmöjligheter m.m. är något som Axiell erbjuder via OPAC:en i sin nya LIBRA:version, LIBRA.SE. Att satsa på på opac:sidan istället för den kommunala hemsidan kan vara en möjlig väg för folkbiblioteken att gå på vägen mot bibliotek 2.0. Do you find this valuable?