Discussion: FrågaReported This is a featured thread

Showing 2 posts
dlwi07
dlwi07
Fråga
Feb 22 2007, 2:31 AM EST | Post edited: Feb 22 2007, 2:31 AM EST
Jag vet inte om detta är relevant för den semantiska webben, men jag undrar vad det är för skillnad på URI och URL. Jag har hört många som säger att URI är det rätta ordet att använda och inte URL. Vet du någonting om detta?

Jag undrar också om det finns någon praktisk användning för URI urn:isbn:91-7018-324-4, Dvs i vilket sammanhang använder man sig av denna URI? Det kanske framgår av schemats namn, urn? Dessvärre vet jag inte vad urn betyder.
3  out of 3 found this valuable. Do you?    
Keyword tags: None (edit keyword tags)
jana07
jana07
1. RE: Fråga
Feb 22 2007, 3:31 AM EST | Post edited: Feb 22 2007, 3:31 AM EST
URN står för Uniform Resource Name och kan användas för att identifiera resurser, medan URL används för att lokalisera resurser. URN är oberoende av var en resurs återfinns.

URI är, som jag förstått det, ett bredare begrepp där både URN och URL ingår. En viss URI kan därför användas både som namngivare och identifikatior.

Huruvida det är meningsfullt att ange ISBN-nummer som URN:er kan säkerligen ifrågasättas. Jag ska se om jag hittar något bättre exempel.

Tack för frågan! Jag skall försöka reda ut det hela på ett bättre sätt till helgen. Måste medge att jag själv också har svårt att hålla isär dem, men det är oerhört värdefullt med andras kommentar så att man får tänka till.
1  out of 1 found this valuable. Do you?