Discussion: 24-timmarswebben - bättre än noll-alternativetReported This is a featured thread

Showing 1 post

asma07
24-timmarswebben - bättre än noll-alternativet
Feb 25 2007, 5:42 PM EST | Post edited: Feb 25 2007, 5:42 PM EST
Det är en stor omställning, kanske kan det kallas ett paradigmskifte, att det sker en övergång från traditionella till digitala kanaler. Anpassningen till detta nya sätt – både att interagera mellan medborgare och myndighet, och att förändra arbetssätt och strukturer inom myndigheten/myndigheterna, kommer att ta tid. Men det måste få ta tid, och jag menar att det är värt besväret – alternativet att låta allt vara kvar vid det gamla är varken lockande eller realistiskt. Jag förstår att äldre personer kan ha svårt att ta till sig nya kommunikationssätt med myndigheter (även om många 65 plus är flitiga Internetanvändare). Men de som är unga och medelålders idag, de kommer att kräva det mer öppna och transparenta kommunikationssätt som Internet erbjuder. Man vill ha insyn, lättillgänglighet, information. I framtiden kommer man som medborgare (antagligen) att ha ”Mina sidor” för det som rör alla mina myndighetskontakter. Där kan du samla allt från din plats i dagiskön till ditt bygglovsärende, radonsaneringsansökan och din nästa pensionsutbetalning.

Självklart ska man inte glömma personer med funktionshinder, men Verva är långt framme och genomför till exempel utvärderingar av myndigheters webbplatser avseende tillgänglighetsanpassning. Webbplatsernas kod och funktioner ska vara utformade på ett sätt som underlättar för funktionshindrade. Många myndigheter har ett långt gånget arbete när det gäller tillgänglig kod och exempelvis Region Skåne och Malmö stad har funktioner där även hörselskadade får tillgång till webbplatsens innehåll (via teckenspråk eller uppläsning). På många sätt tror jag att digitaliseringen kan underlätta för funktionshindrade. Nu behöver man ju inte ta sig till myndigheten utan kan sitta framför skärmen och lämna in ansökningar, starta ärenden eller få information.

(forts i nästa kommentar pga utrymmesbegränsning)
Do you find this valuable?    
Keyword tags: None (edit keyword tags)

Be the first to reply.